Görev, Yetki ve Sorumluluklar

23.10.2019 Tarihli (16.12.2019 tarihli 4594403 sayılı Makam Olur’u gereği Değişik)

Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Merkez Teşkilatı

Kuruluşu ile Görev Yetki ve Sorumlulukları Hakkında Genelge

 

Genelge No: 1809

2025/5

 

ONBEŞİNCİ BÖLÜM
Bilgi Teknolojileri Dairesi Başkanlığı

 

Kuruluş ve Görev

MADDE 101 - (1) Bilgi Teknolojileri Dairesi Başkanlığı, 4 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 484 üncü maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde yazılı görevler ile Genel Müdür tarafından verilecek benzeri görevleri Başkanın belirleyeceği iş bölümü esasına dayalı olarak yürütmek üzere aşağıda belirtilen müdürlük ve şube müdürlüklerinden oluşur.

           a) Donanım Şube Müdürlüğü
           b) Yazılım ve Ar-Ge Şube Müdürlüğü
           c) Veri Yönetim Şube Müdürlüğü
           ç) Personel ve Koordinasyon Şube Müdürlüğü
           d) Coğrafi Bilgi Sistemleri Şube Müdürlüğü
           e) Bilgi İşlem Merkezi Müdürlüğü
           f) Uygulama Destek Şube Müdürlüğü
           g) Elektronik Belge Yönetimi Şube Müdürlüğü
           ğ) Mali Yönetim ve Satın Alma Şube Müdürlüğü
           h) Bilgi Güvenliği ve Siber Güvenlik Birimi
           ı) Destek Hizmetleri Birimi
 

Donanım Şube Müdürlüğü

MADDE 102- (1) Donanım Şube Müdürlüğünün görevleri şunlardır:
           a) Merkez ve taşra birimlerinden gelen son kullanıcı donanım taleplerini ilgili birimler ile koordineli şekilde toplamak ve   planlamasını yapmak.
          b) Sorunların hata niteliğine göre belirlenmiş bir takip mekanizması oluşturmak, arıza verilerinden hata istatistikleri çıkarmak, mevcut istatistiklerden faydalanarak yeni alınacak son kullanıcı donanımlarının stratejik planlamasını yapmak.
          c) Alınacak son kullanıcı donanımları için standartları belirlemek ve teknik şartnameleri hazırlamak.
          ç) Son kullanıcı donanımlarının merkezden alınması söz konusu olduğunda muayene ve kabul çalışmalarını ve dağıtım planlamalarını yapmak.
         d) Merkez birimlerinin bilişim sistemleri kapsamında kullanılan son kullanıcı donanımları ile bu donanımlardan kaynaklı teknik hatalarla veya taleplerle ilgili başvuruların çözümünü sağlamak, gerektiğinde hizmet tedarikçilerine yönlendirmek ve takip etmek. Dış kaynak kullanımı durumunda gerekli teknik şartnameleri hazırlamak.
         e) Merkez veya taşra birimlerince temin edilen son kullanıcı donanımlarına ilişkin eğitimleri düzenlemek ve ilgili birimlerle koordineli biçimde gerçekleştirmek.
          f) Son kullanıcı bilgisayarlarının işletim sistemi ile ofis yazılımlarının kurumsal lisanslarının temin faaliyetlerini yürütmek.
         g) Taşınır Mal Yönetmeliği hükümleri çerçevesinde Başkanlığın taşınır mal, kayıt ve kontrol işlemlerini yürütmek, bu amaçla yönetilen sistemi takip etmek, taşınır malların kaydı, dağıtımı, devir-teslim, muhafaza, terkin iş ve işlemlerini yapmak.
          ğ) 5018 sayılı Kanun ve ikincil mevzuatında belirtilen iç kontrol ve risk yönetimi ile benzeri konulardaki iş ve işlemleri yapmak.
          h) Mevzuatın öngördüğü ve Daire Başkanı tarafından verilen diğer işleri yapmak.

Yazılım ve Ar-Ge Şube Müdürlüğü

MADDE 103 - (1) Yazılım ve Ar-Ge Şube Müdürlüğünün görevleri şunlardır:

            a) Merkez ile taşra birimlerinde kullanılacak yazılımları ilgili mevzuata, ulusal ve uluslararası standartlara uygun olarak hazırlamak.
            b) Yazılım analiz, tasarım, geliştirme ve iyileştirme çalışmalarını yürütmek.
            c) Veri merkezleri işletimi için gerekli olanlar hariç ihtiyaç duyulan iç ve dış kaynaklı her türlü yazılım ihtiyacına yönelik taleplerin ilgili birimler ile koordineli şekilde teminini sağlamak.
            ç) Hazırlanacak yazılımların platform seçimlerini ilgili müdürlüklerle koordineli olarak belirlemek.
            d) Veri paylaşımı için gereken yazılım standartlarını ilgili müdürlüklerle koordineli olarak belirlemek, bunlar için gereken araştırma ve geliştirme faaliyetlerini yürütmek.
           e) Konulan standartlara uygun olarak veri paylaşımı için web servisi, portal ve bu kapsamdaki diğer yazılımları hazırlamak.
           f) Veri tabanı analiz ve tasarım faaliyetlerine katkıda bulunmak.
           g) Mevcut yazılımların bakım ve idamesini sağlamak.
           ğ) Faaliyet alanına giren konularda dış kaynak kullanımı söz konusu olduğunda gerekli teknik şartnameleri hazırlamak.
           h) Mevzuatın öngördüğü ve Daire Başkanı tarafından verilen diğer işleri yapmak.

 

Veri Yönetim Şube Müdürlüğü

MADDE 104 -(1) Veri Yönetim Şube Müdürlüğünün görevleri şunlardır:

           a) Kurumsal veri tabanlarının analiz ve tasarımlarını ilgili müdürlüklerle koordineli olarak yapmak.
           b) Veri paylaşımına konu olan ve hangi verilerin ne şekilde sunulacağının temelini teşkil eden yönetmelik, protokol ve benzeri faaliyetlerde diğer Başkanlıklarla koordinasyonu sağlamak.
           c) Veri tabanı platformlarının gerektiğinde test ve seçim faaliyetlerini ilgili müdürlükler ile koordineli olarak yapmak.
           ç) Veri mühendisliği faaliyetlerini yürütmek.
           d) Projeler kapsamında diğer kurum ve kuruluşlarca talep edilen verileri ilgilisine teslim etmek.
           e) Veri toplama faaliyetleri için standartları oluşturmak ve izlemek.
           f) Veri toplama faaliyetlerinin dış kaynak kullanımı çerçevesinde yapılması halinde bunların muayene ve kabul işlemlerini yürütmek.
           g) Veri saklama ve sunma operasyonlarında bilgi güvenliği kapsamında gereken tedbirleri ilgili müdürlükler ile koordineli olarak almak.
           ğ) Faaliyet alanına giren hizmet veya ürünler için dış kaynak kullanımı gerektiğinde teknik şartnamesini hazırlamak.
           h) Kurumsal yazılımlara ait log standartlarını belirlemek, analiz ve takibini yapmak.
           ı) Mevzuatın öngördüğü ve Daire Başkanı tarafından verilen diğer işleri yapmak.

 

Personel ve Koordinasyon İşleri Şube Müdürlüğü

MADDE 105- (1) Personel ve Koordinasyon İşleri Şube Müdürlüğünün görevleri şunlardır:

           a) Başkanlık hizmetlerine ilişkin insan kaynakları planlaması yapmak ve takip etmek.
           b) Başkanlık personelinin özlük haklarına ilişkin konuları takip etmek ve gerekli yazışmaları yapmak.
           c) Başkanlık ve alt birimlerinin amir/sorumlularındaki değişiklikler ile Başkanlık personelinin; Başkanlığın hangi biriminde görevli olduğuna dair bilgilerin, kullandığı izinlere dair bilgilerin ve sendika bilgilerinin Yönetim Bilgi Sistemine girişlerini yapmak.
           ç) Başkanlık personelinin göreve başlama ve görevden ayrılmalarına dair yazışmaları yapmak.
           d) Başkanlığın gelen-giden evraklarını takip etmek, bu kapsamda istatistikleri hazırlamak.
           e) Birim faaliyet raporlarını hazırlamak ve istenildiğinde sunmak.
           f) Başkanlığın kalite yönetim faaliyetlerini koordine etmek.
           g) İç Denetim Birimi Başkanlığı tarafından düzenlenen denetim ve danışmanlık raporlarının takibini yapmak ve koordinasyonunu sağlamak.
          ğ) Başkanlığın birim arşiv hizmetlerini yürütmek.
          h) Başkanlığın sivil savunma faaliyetlerini yürütmek.
         ı) Koruma ve güvenlik hizmetlerini ilgili birimlerle koordineli olarak yürütmek.
         i) Başkanlıkta görev yapan veya yapacak olan stajyer, koruma ve güvenlik görevlisi ve yardımcı personelin istihdam, takip ve kontrol işlemlerini yürütmek.
         j) Mevzuatın öngördüğü ve Daire Başkanı tarafından verilen diğer işleri yapmak.

 

Coğrafi Bilgi Sistemleri Şube Müdürlüğü

MADDE 106- (1) Coğrafi Bilgi Sistemleri Şube Müdürlüğünün görevleri şunlardır:

            a) Genel Müdürlüğün mekânsal veri alt yapısının oluşturulması için yapılacak çalışmalara katkıda bulunmak.
            b) Türkiye Ulusal Coğrafi Bilgi Sistemi (TUCBS) kapsamında yapılması gereken çalışmaları yürütmek.
            c) Coğrafi veri paylaşımı için gerekli çalışmaları ilgili kurum ve birimlerle (kurum içi/dışı) koordineli olarak yürütmek.
            ç) Faaliyet alanına giren konularda dış kaynak kullanımı söz konusu olduğunda şartnameleri hazırlamak.
           d) Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında dinamik yapıya sahip teknoloji doğrultusunda ulusal ve uluslararası organizasyonların takibiyle birlikte bu alanda strateji geliştirmek.
           e) Temel altlık haritaların, kadastral haritaların (ortofoto haritalar, fotogrametrik haritalar vb.) her türlü altyapı bilgilerini içeren konumsal verilerin coğrafi bilgi sistemi kapsamında depolanarak analiz edilmesini ve hizmete sunulmasını sağlamak.
           f) Coğrafi Bilgi Sistemlerinde kullanılacak olan verilerin uygun formatta üretilmesini ve sisteme aktarılmasını sağlamak.
           g) 3 boyutlu dijital üretilen veri setlerinin mekânsal alt yapısını kurmak ve idame etmek.
           ğ) Mevzuatın öngördüğü ve Daire Başkanı tarafından verilen diğer işleri yapmak.

 

Bilgi işlem Merkezi Müdürlüğü

MADDE 107 - (1) Bilgi İşlem Merkezi Müdürlüğünün görevleri şunlardır:

           a) Sistem merkezlerinin analiz, tasarım, kurulum, bakım ve idame faaliyetlerini yürütmek.
           b) Sistem merkezi bilişim ağlarının analiz, tasarım, bakım ve idame faaliyetlerini yürütmek.
           c) Merkez ve taşra birimleri arasında tesis edilen MPLS (Multi Protocol Label Switching) alt yapısının kontrol faaliyetlerini yürütmek.
           ç) Merkez, taşra ve yurt dışı birimlerinin IP telefon sistemi hizmetlerini yürütmek.
           d) Sistem merkezi bileşenlerine ait yazılımların ve donanımların envanterini tutmak.
           e) Kurumsal yazılımlar için gerekli fiziksel alt yapı faaliyetlerini yürütmek.
           f) Sistem merkezi alt yapısı kullanılarak sunulan hizmetler için kullanılan cihaz ve yazılımların yönetimi, loglanması, takibi gibi konularda gerekli yazılımların temini, kurulumu,
         bakım ve idamesi için gereken faaliyetleri yürütmek.
          g) Sistem merkezi alt yapısı kullanılarak sunulan hizmetlerin kesintisiz olarak sürdürülebilmesi amacıyla gerekli tedbirleri almak, cihaz, yazılım ve benzeri ihtiyaçların temini ve oluşan arızaları gerektiğinde diğer birimler ile koordineli olarak çözmek.
          ğ) Sistem merkezi alt yapısında oluşabilecek fiziksel sorunlara ilişkin acil eylem planlarını hazırlamak ve uygulanması için gerekli tedbirleri almak.
         h) Sistem merkezi alt yapısında kullanılan donanımların üzerindeki işletim sistemlerinin yönetimi, kontrolleri ve takibini yapmak.
         ı) Aktif dizin ve/veya LDAP hizmetlerinin yönetimi, bakım ve idame işlemlerini yürütmek, bu konuda ilgili personelin eğitim ve yetkilendirmesini yapmak.
         i) Sistem merkezinin fiziksel güvenlik tedbirlerini almak.
         j) Veri tabanlarındaki veri güvenliği hariç, sistemin genel güvenliği konusundaki tedbirleri almak ve uygulamak.
         k) Faaliyet alanına giren hizmet veya ürünler için dış kaynak kullanımı gerektiğinde teknik şartnamelerini hazırlamak.
         l) Bilişim sisteminde işlenen, kaydedilen ve saklanan verilerin güvenliğinin sağlanması amacıyla 4/5/2007 tarihli ve 5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun kapsamındaki logların takip ve analizini yapmak.
         m) İlgili müdürlükler tarafından oluşturulan veri tabanı işlemlerinin (job, trigger, procedure, SQL statement, vb.) kontrol ve testlerini yapmak ve işletime almak.
         n) Kurumsal veri tabanlarını izlemek bunun için gerekli mekanizmaları geliştirmek veya temin etmek.
         o) Kurumsal veri tabanları bakım işlemlerini gerçekleştirmek. (Backup, reindex, joblar vb.)
         ö) Kurumsal veri tabanlarının yedekleme (synchronous/asynchronous replication, mirroring, vb.), konsolidasyon, yetkilendirme işlemlerini yürütmek.
        p) Kurumsal veri tabanları ile ilgili politika ve süreçleri belirlemek ve uygulamak.
        r) Mevzuatın öngördüğü ve Daire Başkanı tarafından verilen diğer işleri yapmak

Uygulama Destek Şube Müdürlüğü

MADDE 108 - (1) Uygulama Destek Şube Müdürlüğünün görevleri şunlardır:

            a) Mevcut tapu uygulamaları yazılımların idamesi ve yeni yazılımların oluşturulması kapsamında alan uzmanlığı dâhil olmak üzere başkanlıkça bu kapsamda verilecek faaliyetleri gerçekleştirmek.
           b) Kurumsal uygulama yazılımları kapsamında merkez ve taşra teşkilatına gerekli eğitim, seminer ve konferansları düzenlemek için gereken faaliyetleri yürütmek.
           c) Yazılımların kullanıcı eğitimleri için gereken görüntülü veya diğer eğitim materyallerini hazırlamak veya hazırlatmak.
           ç) İlgili müdürlüklerce hazırlanan veri paylaşım araçlarının yetkilendirme, takip ve izlemesini yapmak, bu kapsamda gereksinimleri toplamak ve ilgili müdürlüklere iletmek.
           d) Birime gelen talepleri cevaplamak veya ilgili müdürlüklerin faaliyetleri kapsamında olanları bu birimlere yönlendirmek.
           e) Birime iletilen talep ve sorunlarla ilgili istatistiksel takip yapmak, çağrıları sınıflandırarak çözüm önerileri oluşturmak ve ilgili birimlere bildirmek.
           f) Kullanıcıların uygulama yazılımları, aktif dizin, portal, diğer kurumların sunduğu servis ve portalların kullanımı için gereken uç kullanıcı yetkilerini vermek.
          g) Faaliyet alanına giren konularda dış kaynak kullanımı söz konusu olduğunda şartnameleri hazırlamak.
          ğ) Mevzuatın öngördüğü ve Daire Başkanı tarafından verilen diğer işleri yapmak.

 

Elektronik Belge Yönetimi Şube Müdürlüğü

MADDE 109- (1) Elektronik Belge Yönetimi Şube Müdürlüğünün görevleri şunlardır:

            a) Elektronik Belge Yönetim Sistemi idamesi kapsamında alan uzmanlığı dâhil olmak üzere başkanlıkça bu kapsamda verilecek faaliyetleri gerçekleştirmek.
            b) Elektronik Belge Yönetim Sistemi yazılımları kapsamında merkez ve taşra teşkilatına gerekli destek, eğitim, seminer ve konferansları düzenlemek için gereken faaliyetleri yürütmek.
            c) Elektronik Belge Yönetim Sistemi yazılımlarının kullanıcı eğitimleri için gereken görüntülü veya diğer eğitim materyalini hazırlamak veya hazırlatmak.
            ç) Elektronik imza, mobil imza ve zaman damgası ile ilgili süreçleri yürütmek ve takip etmek.
           d) Elektronik Belge Yönetim Sistemi kapsamında gelen talepleri cevaplamak veya ilgili müdürlüklerin faaliyetleri kapsamında olanları bu birimlere yönlendirmek.
           e) Elektronik Belge Yönetim Sistemi kapsamında talep ve sorunlarla ilgili istatistiksel takip yapmak, çağrıları sınıflandırarak çözüm önerileri oluşturmak ve ilgili birimlere bildirmek.
           f) Elektronik Belge Yönetim Sistemi ile ilgili olarak, birimler ve hiyerarşileri, evrak rotaları, kullanıcı yetkileri gibi iş ve süreçlerin yönetimi ya da yönlendirilmesi faaliyetlerini yürütmek.
          g) Faaliyet alanına giren konularda dış kaynak kullanımı söz konusu olduğunda şartnameleri hazırlamak.
          ğ) Elektronik Belge Yönetim Sistemi kapsamında belgelerin dijital ortamda arşivlenmesi, yönetilmesi, ilgili uygulamaların teknik desteğinin verilmesi ve buna ilişkin eğitim faaliyetlerini yürütmek.
          h) Kayıtlı Elektronik Posta (KEP) hesaplarının isim standartlarının belirlenmesi ve hesaplarla ilgili Elektronik Belge Yönetim Sisteminde gerekli teknik işlemleri yürütmek ve idame ettirmek.
           ı) Ulusal Elektronik Posta Sistemi (UETS) hesaplarla ilgili Elektronik Belge Yönetim Sisteminde gerekli teknik işlemleri yürütmek ve idame ettirmek.
        i) Elektronik Belge Yönetim Sistemi Standart Dosya Planı değişiklik talepleri ile ilgili entegrasyon işlemlerini gerçekleştirmek.
        j) Mevzuatın öngördüğü ve Daire Başkanı tarafından verilen diğer görevleri yerine getirmek

 

Mali Yönetim ve Satın Alma Şube Müdürlüğü

MADDE 110 - (1) Mali Yönetim ve Satın Alma Şube Müdürlüğünün görevleri şunlardır:

           a) Başkanlık bütçesini birimlerden gelen talepler doğrultusunda hazırlamak.
           b) Hak ediş ve ödeme işlemlerini ilgili birimler ile koordineli bir şekilde yürütmek.
           c) Bütçe takibini yapmak, performans, tedbir, teklif ve benzeri rapor ve formları hazırlamak ve Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı ile koordineli olarak bu kapsamdaki tüm görevleri yerine getirmek.
           ç) Başkanlığın mutemetlik hizmetlerini yürütmek.
           d) İlgili birimden gelen bilgilere göre başkanlığın sarf ve kırtasiye malzemelerini temin etmek.
           e) Satın alma süreçleri için gerektiğinde idari şartnameleri hazırlamak.
           f) Diğer birimlerden gelen taleplere göre satın alma süreçlerini yerine getirmek.
           g) Başkanlığın gerçekleştirme görevliliği faaliyetlerini yürütmek.
           ğ) Mevzuatın öngördüğü ve Daire Başkanı tarafından verilen diğer işleri yapmak.

 

Bilgi Güvenliği ve Siber Güvenlik Birimi

MADDE 111 - (1) Bilgi Güvenliği ve Siber Güvenlik Biriminin görevleri şunlardır:

           a) Bilgi Teknolojileri Dairesi Başkanlığı bünyesinde, kurumun bilgi varlıklarını içeriden veya dışarıdan gelebilecek tehditler, kaza veya kasten oluşabilecek bütün tehditlere karşı korumak amacı ile Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemini kurmak ve çalıştırmak.
           b) Bilişim sisteminde uygulanacak kurumun güvenlik politikalarını oluşturmak, güvenlik standartlarını belirlemek ve güncel tutmak.
           c) Kurumun bilgi güvenliği politika ve standartlarının uygulama denetim ve takibini yapmak.
           ç) Bilişim Sisteminin her türlü iç ve dış tehdit, yetkisiz erişim, zararlı kod ve yazılımlara karşı korunmasına yönelik tedbirlerin alınması ve uygulanmasını sağlamak.
           d) Sistem üzerinde uygulanacak güvenlik kontrollerinin planlanmasına, hazırlanmasına ve uygulanmasına ilişkin çalışmaları yönetmek, uygulanmasını sağlamak, denetim ve takibini yapmak.
           e) Bilişim sistemi üzerindeki güvenlik zafiyetlerinin tespitine yönelik güvenlik testleri ve araştırmaları yapmak.
           f) Sistem içerisinde meydana gelebilecek güvenlik ihlallerine veya bilgi güvenliği olaylarına ilişkin analiz yapmak ve rapor hazırlamak.
          g) Kullanıcıların bilgi güvenliği konusunda bilinçlendirilmesi için çalışmalar yapmak. Bilgi Güvenliği ile ilgili gerekli hizmet içi farkındalık eğitimlerini planlamak.
          ğ) Bilgi güvenliği konularında teknolojinin getirdiği yenilikleri kurum içerisinde kullanmaya yönelik olarak sürekli takip etmek, incelemek ve araştırmak.
          h) Siber saldırılara karşı gerekli önlemleri almak amacıyla Siber Olaylara Müdahale Ekibi kurmak.
          ı) İz Kayıt Sistemini kurmak, işletmek, geliştirmek ve uygulama sahipleri ile gerekli koordinasyonu sağlamak.
          i) Başkanlık, bilişim alt yapısının ve verilerin güvenliğinin sağlaması amacıyla gerekli güvenlik yazılımları ve donanımların temin edilmesini sağlamak.
          j) Mevzuatın öngördüğü ve Daire Başkanı tarafından verilen diğer işleri yapmak.

 

Destek Hizmetleri Birimi

MADDE 112 - (1) Destek Hizmetleri Biriminin görevleri şunlardır:

           a) Başkanlık yerleşke ve hizmet binasının temizlik, sulama, aydınlatma, ısıtma,ilaçlama, bakım, onarım, tadilat vb. hizmetlerle ilgili iş ve işlemlerini yürütmek. Bu işte görevli personelin sağlık ve hijyen yönünden gerekli takip ve kontrollerinin yapılarak, sevk ve idaresini sağlamak.
          b) Başkanlığa tahsisli taşıtların, bakım, onarım, sevk ve idare işlemlerini yürütmek.
          c) Başkanlık personelinin mesaiye geliş ve ikametlerine dönüşlerinde faydalandığı servis hizmetleri ile ilgili işlemleri ilgili birimlerle koordineli olarak yürütmek.
         ç) Afet, sivil savunma ve acil durum hizmetleri için gerekli olan araç, gereç ve malzemenin planlama, tedarik ve teminini ilgili birimlerle koordine kurarak sağlamak.
          d) Güvenlik Sistemlerinin takip ve kontrolünü sağlamak.
          e) İş Sağlığı ve Güvenliği kapsamında çalışmaları yürütmek.
          f) Hizmet binasında yer alan müracaat ve danışma masası görev ve hizmetlerinin kontrol ve takibi ile bu işte görevli personelin sevk ve idaresini sağlamak.
         g) Mevzuatın öngördüğü ve Daire Başkanı tarafından verilen diğer işleri yapmak.